Laavukirkko

Laavukirkko

Kuurusenvaara, 95800 Sieppijärvi

Laestadiuspolku Sieppijärvi - Lappea

Sieppijärven ja Lappean välinen Laestadiuspolku on saanut nimensä rovasti Lars Levi Laestadiuksesta (1800-61), joka syntyi Ruotsin Arjeplogissa, toimi pappina Karesuvannossa ja Pajalassa. Hän tuli kuuluisaksi kasvitieteilijänä, luonnonelinkeinojen kehittäjänä, koulutuksen edistäjänä ja raittiussaarnaajana.

Merkittävimmän elämäntyönsä Laestadius suoritti Hengen miehenä kokiessaan omakohtaisen heräyksen, jonka vaikutuksesta syntyi rovastin nimeämä kantava herätysliike. Laestadius nimitettiin edellisen vuosituhannen tunnetuimmaksi norrbottenilaiseksi.

Laestadiuspolku on syntynyt ”Kehittyvä Sieppijärvi”-yhdistyksen aloitteesta. Sen toteutuminen mahdollistui laajalla tukitoiminnalla, jossa olivat mukana valtioelimet sekä maakunnalliset ja kolarilaiset yhteisöt. Kyläläisten esimerkillisen innoittava talkootoiminta on antanut polulle inhimilliset piirteet.

Laestadiuspolulla on mahdollista tehdä pieni pyhiinvaellus. Polun varrella on hiljentymispaikkoja Raamatunlauseineen. Lue Raamatunlause ja anna sen elää itsessäsi kulkiessasi polulla.

Polun puolessavälissä Kuurusenvaarassa sijaitsee Laavukirkko, joka siunattiin kirkollisin juhlamenoin käyttöön Oulun hiippakunnan piispan  Samuel Salmen johdolla syyskuun 17. päivänä 2006.

Lisää tietoa Laestadiuspolusta ja Laavukirkosta sekä kartta löytyy Sieppijärven kylän sivuilta http://www.sieppijarvi.fi.

wc wc