Kolarinsaaren kirkko

Siltatie 4, 95900 Kolari

Kolarinsaaren kirkko valmistui 1818. Sen on suunnitellut Engelin arkkitehtitoimiston yleisten piirustusten mukaan rakennusmestari Crape ja se on rakennettu kirvesmies Vuopion johdolla.

Kirkko on malliltaan neliönmuotoinen ja siihen liittyy erillinen kellotapuli. Kirkko on museoviraston suojeluskohde ja sitä on entisöity vuonna 1976 museoviraston valvonnassa.

Kirkon alttaritaulu on piirustuksenopettaja J. Hedmanin maalaama vuodelta 1832. Siinä on kuvattuna Jeesus ristillä sekä ristin juurella Maria. Näin vanhan kirkon alttaritaulu saarnaa kristillisen uskon iankaikkista pelastussanomaa.

Kirkko on jumalanpalvelus- ja toimituskäytössä. Mahdollista toimitusta ajatellen huomioithan, että kirkossa ei ole valoja eikä lämmitystä. Kirkkoon ei tule juoksevaa vettä. Kynttilän valo tuo oman tunnelmansa ja kirkossa oleva kosketinsoitin mahdollistaa toimitusten säestyksen.

su 26.5. klo 14.00 -15.00

su 30.6. klo 11.00